איטה פרינץ גיבסון ומירב הורוביץ

יום נעים, תחילת החורף, ההר עטוף באור ובצל, השמיים קודרים לפרקים ואח”כ מלאיי שמש ועננות קלה.  השטחים הפתוחים העשבים הירוקים החלו לצמוח. בתי האבן הירושלמית כבר אינם בוהקים ועטו את החיוורם החורפי, אך האוויר עוד נעים ואינו חודר. ההר מלא בתיירים, רובם נוצריים, מארצות שונות ומדברים בשפות שונות. אפריקאים, ובפרט ניגרים, רבים.

20151109_151712

בכניסה לקבר דוד פגשנו את דוד, מנהל המקום מטעם משרד הדתות. זה מכבר שדוד מתלונן על ההזנחה של המקום הקדוש, מקום שאין לו אחראי אמיתי. פה ושם מתקבלות תרומות לשיפוץ, תחזוקה או בניית מחיצות חדשות ומפוארות, אבל את המרצפות השוקעות בכניסה למתחם איש לא מוכן לשפץ זה מספר חודשים, על אף תלונות חוזרות ונשנות.

ליד הכניסה לעזרת הנשים התפרצנו לדלת פתוחה. חדר ששייך לבית הכנסת הספרדי ונפתח מידי יום לאמירת תהילים.

20151109_134536הוזמנו לשיעור קצר וברכת “שהחיינו” על כוס מיץ תפוזים.

בצאתנו משם התקרב לעברינו בזריזות בחור צעיר בלבוש חרדי. הוא הזמין אותנו להדליק נר ולברך על בשמים בכניסה לקבר דוד. מיד לאחר מכן, דוד מנהל המתחם קרא לנו בקריצה. “אתן רואות”, הוא אומר, “על זה בדיוק אני מדבר – יש כאן במקום שרלטנים שמוציאים כסף ממבקרים ומתיירים, מבקשים מהם להדליק נר ואז מבקשים תרומה. יש פה אנשים שעושים קופה על חשבון תיירים: מקבצי נדבות, עסקני דת שרלטנים, מורי דרך לא חוקיים ומה לא. אני מתריע ומתלונן, אבל אין ממש למי. אף אחד לא עושה שום דבר”.

בהמשך ליד בית הכנסת הספרדי פגשנו את יעקב נענה, גבאי בית הכנסת וחדר הנשיא, הנמצא על גג חדר הסעודה האחרונה. יעקב ממהר לביתו להתכונן לסעודה שהוא מקיים מידי יום שני בחדר הנשיא. סעודה לטובת הציבור, כולם מוזמנים.

למרות זאת יעקב מוצא מעט זמן לספר לנו על משפחתו. אביו היה הגבאי הראשון של בית הכנסת הספרדי על הר ציון. הוא הכיר היטב את ש.ז. כהנא, מנכ”ל משרד הדתות דאז. יעקב היה מתפלל ליד קבר דוד כילד, וכבוגר הוא המשיך את פועלו של אביו ומונה לגבאי בית הכנסת.

גם ליעקב יש מה לומר על חוסר התחזוקה במקום, וגם הוא מצר על כך שאין מנקים או משפצים את המתחם על בסיס קבוע.

מבית הכנסת הספרדי המשכנו לאורך הגדר של בית הקברות של משפחת דג’אני. ראינו כתובת דהויה “מוות לערבים”.

20151109_145738

עוד תזכורת לכך שמקומות מסוימים בהר ציון עדיין פרוצים לוונדליזם ואלימות. מעניין האם היד שריססה את הכתובת עשתה זאת בכוונה על גדר של בית קברות מוסלמי.

ממול לבית הקברות ראינו דלת עליה דף נייר מתקלף עם הכתובת exchange:

20151109_145802 מעניין מה מחליפים מאחורי הדלת הזאת.