על פי מסורת עתיקת יומין, חג השבועות הוא יום לידתו ופטירתו של דוד המלך. על כן בקבר דוד חג השבועות מתקבל בתכונה והתרגשות. המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים מופקד על אירוח אלפי האנשים שמגיעים לקבר דוד ביום ובלילה. ההכנות התחילו כבר מספר ימים לפני החג. השנה התחדשנו במתקן ייעודי להדלקת נרות. עד כה הודלקו נרות בכוך מפוייח שהיווה מפגע בטיחותי ואסטטי חמור.

ליל שבועות מביא איתו אווירה קסומה ומיוחדת להר ציון. אנשים רבים בוחרים לבלות את ימי החג באוהל בשטח הגן היווני, סמוך לציון קברו של דוד המלך. מטבח מרכזי נפתח לטובת הציבור וכל מי שרוצה יכול לבלות שם את הלילה.

במתחם קבר דוד עצמו מוגש כיבוד לעוברים ולשבים, תרומת יהודים נדיבים מרחבי העולם ובחסות המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. בציון הקבר מתפללים מתאספים. חלקם מבלים את הלילה כולו בלימוד תורה ואמירת תהילים.

השנה גם אנחנו ב”חלון להר ציון” הצטרפנו לחגיגה הלילית המיוחדת וקיימנו תיקון ליל שבועות משלנו. בבית המרכז הבין-תרבותי לירושלים נאספו כמה עשרות אנשים, ירושלמים ולא ירושלמים, דתיים וחילונים, כדי להרחיב דעת וללמוד על דוד המלך ועל המקום הקדוש.

פתחנו בהרצאה מפי פרופ’ אילנה פרדס שכותרתה היתה: “מגילת רות ושאלת הזרות”, דנו בטקסט המיוחד של מגילת רות ודרכו על היחס לזרים, על מקומן של נשים, וקולן הנשמע והמושתק בחברה המקראית.

אחריה פרופ’ אלחנן ריינר פרס את משנתו לגבי המסורת היהודית סביב קבר דוד בהרצאה שכותרתה: “ושם בנין ישן קורין אותו היכל דוד, מכוון כנגד בית המקדש – הוא המקום אשר היה שם ארון האלהים”. פרופ’ ריינר התחקה אחר מקורות היסטוריים המצביעים על הקשר היהודי לאתר קבר דוד בימי הביניים. ריינר הראה שבתקופות אילו צויין באתר מקום משכנו של ארון הברית בתקופת המלך דוד.

לאחר מכן יצאנו לסיור בגן היווני ובמתחם קבר דוד. ספגנו מעט מהאווירה המיוחדת השורה במקום ונפגשנו עם מנהל האירוע מטעם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

מוזמנים להצטרף אלינו לשבועות גם בשנה הבאה, הירשמו כאן ותוכלו לקבל מאיתנו עדכונים על הרצאות, סיורים ופעילויות נוספות.