לפי המסורת הנוצרית, חג החמישים, הפנטקוסט הוא יום ירידת רוח הקודש על שליחיו של ישו, ולמעשה לידתה של הכנסייה הראשונה. החג חל חמישים יום לאחר חג הפסחא (חג תחייתו של ישו) ומקביל לחג השבועות היהודי שנחגג חמישים יום לאחר הפסח ובו מציינים את מתן התורה לעם ישראל. מעמד ירידת רוח הקודש על השליחים במסורת הנוצרית מקביל למעמד הר סיני במסורת היהודית. על פי הברית החדשה, אירוע זה התרחש בחדר הסעודההאחרונה. על כן יש משמעות גדולה למקום קדוש זה במהלך החג. לפיכך בחג הפנטקוסט בהתאם לסטטוס קוו שהחילה מדינת ישראל, שלוש עדות נוצריות שונות מקיימות תפילה ציבורית: הקהילה הקתולית, בהובלת המסדר הפרנציסקני; הקהילה הארמנית והקהילה היוונית אורתודוקסית. השנה, הקהילות הנוצריות כולן חגגו את חגיהם באותם תאריכים (בדרך כלל יש הבדלים של כמה ימים הנובעים מההבדלים בין לוח השנה היוליאני, שבו משתמשות העדות הנוצריות המזרחיות, ללוח השנה הגריגוריאני, שבו משתמשות העדות הנוצריות המערביות, וזהו למעשה לוח השנה הלועזי הכללי).

כך קרה שביום אחד התקיימו שתי תפילות, בזו אחר זו, בחדר הסעודההאחרונה, ויום לאחר מכן תפילה נוספת.

במהלך תפילות חג הפנטקוסט בחדר הסעודה האחרונה שתי דלתות שכל ימות השנה עומדות סגורות ונעולות נפתחות בטקסיות לזמן קצר בלבד.

 

 

במהלך התפילה הקתולית נפתח חדר “ירידת רוח הקודש על השליחים”, שמכונה במקומות מסויימים גם “קבר דוד המדומה”. בתקופה בה חדר הסעודה האחרונה וקבר דוד היו מסגד, כאשר יהודים ביקשו להכנס לקבר דוד הובילו אותם המוסלמים אל חדר זה שנמצא בדיוק מעל ציון קבר דוד המלך. הם אף הציבו במקום מצבה “מדומה”, כדי לדמות את קבר דוד. עבור הנוצרים חדר זה מסמל את ירידת רוח הקודש על השליחיו של ישו בחג הפנטקוסט. כאמור, החדר הזה נמצא בדיוק מעל ציון קבר דוד ועל כן נזהרים בו במיוחד ורוב ימות השנה המקום סגור למבקרים. במהלך חג הפנטקוסט מתקיימת בו תפילה קצרה אותה מוביל הקוסטוס, שומר המקומות הקדושים.

 

 

 

 

 

 

יום לאחר מכן היוונים אורתודוקסים פותחים אף הם דלת נעולה – הדלת במרכז גרם המדרגות המחבר בין חדר הסעודה האחרונה לקבר דוד. במהלך התפילה הבישוף היווני המוביל את התפילה יורד יחד עם כמה נכבדים לתוך קבר דוד ומקיים שם טקס קצר בן מספר דקות.

בשל אירועים אילו חג השבועות הנוצרי הוא לרוב אירוע מתוח בהר ציון, המלווה בהתנגדות מקרב כמה גורמים יהודיים. משטרת ישראל עושה מאמצים אדירים ומוצלחים ביותר לשמירה על השקט והסדר במהלך האירועים הללו. גם השנה מתנדבי חלון להר ציון היו שם כדי לסייע למשטרה, לשוחח ולהרגיע את הרוחות.

 

 

 

ביום ראשון אחר הצהרים התכנסו המתנדבים לקראת התפילה הארמנית והקתולית שהתקיימו השנה בזו אחר זו.

ראשונים נכנסו הארמנים בתהלוכה מכובדת המובלת על ידי קווסים, שומרי ראש טקסיים, מסורת ירושלמית מימי התורכים. התפילה התנהלה באווירה

 

 חגיגית ביותר. הובילו אותה כהני הדת הארמנים ונכחו במקום כמה מבני הקהילה. מחוץ לחדר הסעודה האחרונה משטרת ישראל שמרה על הסדר והמתנדבים שלנו היו שם כדי לשוחח ולהסביר.

לאחר שעה קלה הארמנים סיימו את תפילתם ומיד לאחר מכן התהלוכה הקתולית הגיעה מכיוון שער יפו, מלווה אף היא בקווסים המסורתיים.

רבים מבני הקהילה הקתולית הצטופפו בחדר הסעודה האחרונה, יחד עם 

 

מבקרים ותיירים שהגיעו להיות נוכחים בטקס. גם התפילה הקתולית התנהלה באווירה חגיגית ומיוחדת.

יום שני בבוקר שמור באופן מסורתי ליוונים האורתודוקסים. היוונים יצאו בתהלוכה מכיוון הסמינר היווני הממוקם על המורדות המערביים של הר ציון, דרך הגן היווני לכיוון חדר הסעודה האחרונה. הפעם, בגלל הרגישות המיוחדת של התפילה היוונית, הכוללת כניסה לקבר דוד, כוחות משטרה רבים הגיעו כדי לאבטח את האירוע ולוודא שהסדר נשמר. מעט לפני התפילה נסגר אתר קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה למבקרים. מתנדבי חלון להר ציון עמדו בכניסות 

על מנת להסביר לעוברים ולשבים על המתרחש. בתוך מתחם הקבר קבוצה של יהודים הגיעה למחות נגד התפילה הנוצרית. המתנגדים לבשו שק, קראו קריאות והתפללו ברחבה שמחוץ לקבר דוד.

 

למרות המתיחות הסדר נשמר והתפילה החגיגית התנהלה בצורה מכובדת.