24.12.2015

ביום שלישי, טרם חג המולד נפגשנו כעשרה מתנדבי “חלון להר ציון” בשעת ערב לא מאוחרת בכנסיית הדורמיציון. על פי רוב אנחנו רואים את הכנסייה כשהיא גדושה ועמוסה במבקרים, אולם הפעם, האב רלף, מנהל המנזר, והאח איגנציוס, המזכיר שלו, פתחו את שער הברזל המוביל לכנסייה אחרי רדת החשכה במיוחד עבורנו.

הייתה זו פגישת הכנה לקראת ערב חג המולד שחל ביום חמישי באותו השבוע. מידי שנה גודשים את הכנסייה עשרות מבקרים ישראלים המתעניינים בנצרות ורוצים גם “לתפוס קצת אווירה של חו”ל”. השנה יצרנו שיתוף פעולה חדש בין מתנדבי חלון להר ציון לנזירי הדורמיציון כדי לסייע לנזירים לנהל ולנתב את הקהל הרב המגיע לכנסייה מידי שנה.

אחרי תדרוך, חלוקת תפקידים והרבה שאלות מצידינו ותשובות של הנזירים הלכנו איש איש לביתו, ונפגשנו שוב, באווירה חגיגית ביום חמישי בלילה.

התכנסנו שוב ליד הדורמיציון בליל חג המולד. השעה הייתה מאוחרת אולם אווירת החג השכיחה מכולנו את העייפות. האח איגנציוס הכניס אותנו דרך שער אחורי, הרחק מהקהל שכבר התאסף ליד הדלת.

לראשונה בחיים שלנו פתחנו אנחנו את דלתות הכנסייה לקהל המבקרים.

1224152333a

עץ חג המולד וסצנת הלידה של ישו ניצבו משני צידי אזור המקהלה בו נערך הטקס. לאט לאט הקהל התחיל למלא את הכנסייה, ואנחנו ניסינו לעזור ולהסביר מעט למתעניינים הישראלים על מהלך הטקס.

1224152306a

1224152308

טקס חצות הלילה בחג המולד בדורמיציון הוא למעשה לא מיסה. את המיסה מקיימים הנזירים יחד עם אורחיהם מגרמניה בשעה מוקדמת יותר. כיוון שהנזירים שמו לב שיש התעניינות רבה של ישראלים בטקס שהם מקיימים בחצות הם החליטו להתאים את הטקס לקהל הישראלי – לקיים את המיסה בשעה מוקדמת יותר, ובחצות לקיים טקס שיכלול מזמורים וקטעי קריאה באנגלית בעיקר, המוכרים ונגישים יותר לקהל הישראלי. מידי שנה הטקס משתנה מעט וחוברות עם מהלך הטקס, השירים וקטעי הקריאה מחולקות בכניסה לכנסייה.

1224152337

בשעה חצות בדיוק צלצלו פעמוני כנסיית הדורמיציון ושיירה של נזירים, תלמידי הסמינר התיאולוגי בית יוסף, ואורחים נוספים מגרמניה נכנסה לכנסייה מכיוון המנזר.

122515000120151225_000420הטקס נפתח בנגינת עוגב ואחריה קריאה בעברית, מתוך ספר בראשית.

לאחר מכן במשך כשעה הנזירים המובילים את הטקס שרו מזמורים וקראו מתוך התנ”ך והברית החדשה, בעיקר באנגלית.

לקראת סוף הטקס האב ניקודמוס, ממלא מקום ראש המנזר נשא נאום שהיה מכוון לקהל הישראלי שהגיע לטקס. הוא פתח את הדברים כך: “אני מתלבט האם אוכל להרשות לעצמי לדבר כאן על ישוע ועל אמונתנו באל מול קהל יהודי שלא מאמין בישוע, אך כיוון שכולכם בחרתם להגיע לכאן הלילה ולחגוג איתנו אגיד כמה דברים. ראשית אני רוצה להודות לכם על כך שאתם יהודים ועל כך שאנחנו נוצרים. אין לנו שום כוונה להעביר אותכם על דתכם – הישארו יהודים! אני שמח על כך שיש לנו אפשרות לחגוג גם ביחד”.

באחת וחצי אחרי חצות הטקס הסתיים, הקהל הישראלי התפזר לביתו והנזירים הזמינו אותנו לשתות קפה ולאכול עוגת חג מולד לפני שהם יוצאים למסע הרגלי שלהם לכיוון בית לחם.

אנחנו הלכנו לישון בהרגשה שהלילה עשינו מעט על מנת לקרב לבבות, גם בין דתות שונות במרחב המצומצם אך הרגיש שאנחנו חיים בו.