20151223_101517ישי שביט

התחלתי את הבוקר עם אמירת תהילים שקטה בקבר דוד. אחרי שאתמול היה עומס יחסי בגלל צום העשירי בטבת, היום היה שקט יחסי.

בצאתי מהקבר הלכתי למרכז המבקרים החדש שהקימה ישיבת התפוצות, צפיתי בסרטון על דוד המלך ושוחחתי מעט עם האחראית על המקום. יכול להיות מעניין לראות איך קבוצות מגיבות לסרט הזה.

ביציאה משם נתקלתי בר’ גולדשטיין, אחד מהבנים של הרב מרדכי גולדשטיין, המייסד של ישיבת התפוצות. מסתבר שהוא מטפל ברפואה סינית ומומחה גדול לצמחי מרפא. היתה לנו שיחה מעניינת על קדושת המקום. שנינו הסכמנו שמתקיים כאן נס אמיתי, ששלוש הדתות – יהדות, נצרות ואסלאם חיות במקום הזה יחדיו ובשלום.

בגן היווני מתנהלת במרץ חפירה ארכיאולוגית. פגשתי את מנהל החפירה שסיפר לי שהם חושפים כאן פינת מבנה, שנחשף בעבר על ידי ארכיאולוג צרפתי בשם אבל בשנת 1910 ופורסם ב Revew Biblic בשנת 1911. לטענתו של אבל, מדובר במבנה מהתקופה הרומית המאוחרת, מעניין מה יעלו בידם הארכיאולוגים המודרניים.

לאחרונה מתחזקת מסורת שקבר דוד האמיתי נמצא בגן היווני ולא במבנה הקבר הנוכחי דווקא. אני תוהה כיצד החפירה הארכיאולוגית תשפיע על מסורת זו.

בבית הקברות היווני שתית קפה עם מוניר, שומר בית הקברות. מוניר מתגורר בעיר העתיקה ושלח ידו בשלל תעסוקות – מחשמלאי ועד מורה דרך. בשנים האחרונות הוא שומר בבית הקברות ופותח אותו בימיות השבוע בין השעות 8:00 ל 11:00, (בשבת פתוח עד 12:00, וביום ראשון סגור). שוחחנו על משפחתו וילדיו. נכדו הבכור נהרג בתאונת עבודה קשה בהיותו בן 14, סמוך לשער החדש. לצערו של מוניר, בגלל שאביו של הנכד בן העדה הקופטית, סירב הפטריארך היווני לקבור אותו בבית הקברות של העדה היוונית, כך שהסב אינו יכול לפקוד את קברו מידי יום. למרות זאת מוניר הציב תמונה גדולה של הנכד בבית הקברות ומידי יום הוא מדליק נרות וקטורת לזכרו.

20151223_102611

בכנסיית הדורמיציון ההכנות לקראת חג המולד בעיצומן. בריגיט, אחת המתנדבות במקום טורחת על קישוט עץ חג המולד, ומתנדבות נוספות מקשטות את הקפיטריה. “אירופה קטנה” בלב ירושלים.

20151223_104701