חג השבועות, בו נהוג לקרוא תהילים ולציין את הילולת דוד המלך הוא אחד הזמנים המרגשים והעמוסים ביותר בהר ציון.

על פי המסורת היהודית חג השבועות הוא יום לידתו ופטירתו של דוד המלך. במהלך החג נהוג לקרוא תהילים וללמוד תורה במשך כל הלילה.

החל משעות הערב החלו להתקבץ מאות אנשים בהר ציון. שלטים המברכים את החוגגים הוצבו בכניסות למתחם קבר דוד ודוכני אוכל ושתיה השיבו את נפשם של העולים לרגל במעלה ההר.

WP_20160611_22_33_47_Proבשטח הגן היווני, הנמצא מאחורי הכנסה לקבר דוד עשרות משפחות נטו אוהל למשך השבת והחג, על מנת להיות קרובים לקבר דוד במהלך הילולת דוד המלך. מסורת זו של “פסטיבל אוהלים” בהר ציון במשך חג השבועות מתקיימת כבר מעל עשר שנים. החוגגים נהנים ממטבח פתוח הפועל בכל משך החג וכמובן, קרבה בלתי אמצעית לטבע ולאתר קדוש בו זמנית.

שולחנות ארוכים נפרשו ממול למטבח הארעי והעוברים והשבים, בין אם הם עוברים לרגע או מבקרים לזמן ממושך הוזמנו להתכבד, ללא הבדל דת, גזע ומין.

לקראת חצות הליל קבר דוד התחיל להתמלא באנשים. מאות אנשים הגיעו לתיקון שבועות בציון קברו של דוד המלך. המתפללים נשארו ללמוד ולקרוא תהילים במקום עד אור הבוקר.

ביום החג עצמו התכונה בקבר דוד היתה רבה. נוסף על אלפי המבקרים היהודים שהגיעו לחגוג את שבועות בציון קברו של דוד המלך, הגיעו גם מבקרים נוצרים רבים לביקור בחדר הסעודה האחרונה, האתר הקדוש לנוצרים.

זרם המבקרים בחדר הסעודה האחרונה הולך וגדל בשבועות האחרונים עקב הסמיכות לחג הפנטקוסט (חג השבועות הנוצרי) בו על פי המסורת הנוצרית ירדה רוח הקודש על שליחיו של ישו בחדר הסעודה האחרונה. עבור המאמינים הנוצריים, חדר הסעודה האחרונה בחג הפנטקוסט מקביל למעמד הר סיני ביהדות.

במהלך החג הגיעו מספר מבקרים וקבוצות לא שגרתיות לביקור בחדר הסעודה האחרונה. אחת מהן היתה אישה שנכנסה לאקסטזה דתית, תקעה בשופר מחוץ למתחם קבר דוד וכן בתוך חדר הסעודה האחרונה. הרעש הרב הפריע מאוד למתפללים היהודים שדאגו לשמור על קדושת החג ואיסור התקיעה במהלך היום הקדוש, כמו גם למתפללים הנוצרים שרצו להינות בשקט מקדושת המקום.

IMG-20160612-WA0002 (1)

השומר של חדר הסעודה האחרונה ושוטרי מרחב דוד נחלצו לטובת המתפללים. מתנדבי חלון להר ציון היו שם כדי לסייע לשוטרים בתרגום השיחה מול האישה. לאחר  ניסיונות הדברות השוטרים פינו את האישה מהמקום.

באותו הזמן, באותו המקום, הגיעו לביקור שתי קבוצות שונות של מאמינים נוצרים: קבוצה פנטקוסטלית ממזרח אסיה וקבוצה קתולית כריזמטית מצפון אמריקה. על אף ההבדלים התרבותיים והדתיים בין המאמינים בשתי הקבוצות השונות, כולם עשו מעשה דומה: המאמינים הנוצרים חשו שרוח הקודש נכנסת בהם והחלו להשמיע קריאות ותנועות שנבעו מתחושת רוח הקודש בקרבם.

יחד עם האקסטזה הדתית, ניסו כולם לשמור על הסדר הציבורי.

שעה קלה לאחר מכן, גם אנחנו ב”חלון להר ציון” חגגנו חגיגת שבועות משלנו. פרופ’ אילנה פרדס הגיעה בהתנדבות למסור הרצאה מרתקת על סיפור דוד ומיכל, והעלאת ארון הברית לירושלים. מיד לאחריה יסכה הרני העבירה, בהתנדבות אף היא, סיור מרתק שהתיחס לזיקות הדתיות של היהדות, הנצרות והאסלאם להר ציון ולקבר דוד.

במהלך הסיור פגשנו קבוצה נוספת של נוצרים ממזרח אסיה ששרו שירי הללויה לצד פסל דוד המלך ובירכו את העוברים והשבים, רובם מתפללים יהודים חרדים שהגיעו לחגוג בקבר דוד את הילולת דוד המלך.

כך, בבליל האמונות, הדתות ועוצמת הרגשות הדתיים של אנשים שונים, בני תרבויות שונות, ציינו גם אנחנו את חג השבועות בהר ציון.