חמישים ושניים יום לאחר תפילת יום חמישי הגדול שהתקיימה בחדר הסעודה האחרונה על ידי המסדר הפרנציסקני, התכנסה הקהילה הקתולית שוב לתפילת חג השבועות (נקרא גם חג החמישים: פנטקוסט) באותו המקום בדיוק.

חג השבועות הנוצרי נחגג חמישים יום לאחר חג הפסחא, ובו מציינים הנוצרים את ירידת רוח הקודש על שליחיו של ישו, שהתקיימה על פי המסורת בחדר הסעודה האחרונה בהר ציון. לפי האמונה הנוצרית רגע זה של ירידת רוח הקודש על השליחים מסמל את לידתה של הכנסייה הראשונה והפצת תורתו של ישו בעולם.

זוהי אחת מחמש הפעמים בשנה בהן מתקיימת תפילה נוצרית בחדר הסעודה האחרונה על פי הסטטוס קוו במקום.

גם הפעם, אנחנו, מתנדבי חלון להר ציון היינו שם כדי לסייע למשטרה, לעזור בהדברות והסברה מול התיירים, המבקרים הסקרנים והמתנגדים שבאו למחות כנגד קיום טקס נוצרי בחדר שנמצא מעל קבר דוד המלך.

בשעת אחר הצהריים, בשיאו של גל חום אופייני לחודש מאי, יצאה תהלוכה טקסית, מלווה על ידי קוואסים (שומרי ראש טקסיים) מאיזור השער החדש, דרך שער ציון, אל חדר הסעודה האחרונה.

WP_20160515_16_38_04_Pro

קוואס בתלבושת מסורתית

באותה השעה כבר התחילו להתאסף מאמינים רבים בחדר הסעודה האחרונה, וכן קבוצה קטנה של מפגינים שבאה למחות כנגד הטקס. אנחנו, לאחר תדרוך על ידי מש”ק הר ציון מטעם המשטרה, התפזרנו בשטח והגשנו סיוע למי שצריך.

WP_20160515_15_16_48_Pro

מתנדבי חלון להר ציון בתדרוך על ידי מש”ק הר ציון

WP_20160515_16_06_29_Pro

מתנדב חלון להר ציון בשיחה עם אחד מהמבקרים בקבר דוד במהלך התפילה הנוצרית

משהגיעה התהלוכה הטקס התחיל. התפילה התנהלה במעמד הקוסטוס, האב פיירבטיסטה פיצאבלה, שומר המקומות הקדושים מטעם הוותיקן בארץ הקודש וראש המסדר הפרנציסקני בארץ.

בטקס נכחו מאמינים נוצרים מכל העולם, דוברי שפות שונות, והטקס עצמו התנהל בשפות שונות וביניהן גם עברית.

במהלך הטקס התקיימה תפילה גם בחדר ירידת רוח הקודש על השליחים. חדר קטן זה, אליו מובילות מדרגות מחדר הסעודה האחרונה, נפתח לתפילה ולביקור מאמינים רק במהלך תפילת חג השבועות.

IMG-20160515-WA0016

נרות דולקים בחדר ירידת רוח הקודש על השליחים

בשעה שמאמינים נוצרים התפללו בחדר הסעודה האחרונה, קבוצה של מאמינים יהודים מחו כנגד קיום התפילה.

עבור אותם אנשים קיום תפילה בחדר הסעודה האחרונה, שנמצא מעל קבר דוד המלך מהווה חילול הקודש ועל כן חובתם למחות כנגדו.

קבוצת המפגינים שהתכנסה כדי למחות נגד הטקס נשאה דרשות, שרה שירים ותקעה בשופר.

יחד עם המפגינים שהביעו את מחאתם בצורה שלא פוגעת במהלכו התקין של הטקס, היה אדם אחד שניסה להפריע בצורה משמעותית לקיום התפילה. אותו אדם נכנס לאחד החדרים הסובבים את חדר הסעודה האחרונה והשמיע קולות רועשים במיוחד באמצעות מערכת הגברה שנשמעו גם בתוך חדר הסעודה האחרונה.

המשטרה התייחסה ביד קשה כלפי מי שניסה להפר את הסדר הציבורי, הפסיקה את הרעש ועצרה את מפעיל מערכת ההגברה לחקירה.

WP_20160515_16_10_36_Pro

שוטרים מובילים את מפעיל מערכת ההגברה שהפריע למהלך הטקס לחקירה

לאחר שעה קלה התפילה הסתיימה. על אף הניסיון להפריע ולפגוע באחר, רוב המשתתפים והנוכחים במקום הפגינו סולידריות בין דתית, התייחסו בכבוד זה לזה ושמרו על זכויותיו של האחר.