מרים בן דוד

זכיתי לסיבוב בהר ביום שטוף שמש ונעים. התחלתי באיזור הסמינר היווני והדורמציון, בחיפוש הכתובות שרוססו עליהם מוקדם יותר באותו השבוע.

ראיתי רק כמה סימנים לכתובות מחוקות על הקירות החיצוניים של בית הקברות היווני ועל הדלת האחורית של הדורמציון.

SAMSUNG

ניסיתי להבין מאנשי המקום שראיתי שם האם היו כתובות נוספות והיכן. אחד העובדים של הדורמציון אמר שהיו כתובות נוספות על הקירות של המנזר, אבל העירייה מחקה אותן מיד לאחר שהתגלו.

מחוץ לקבר דוד ראיתי שני פועלים בהפסקת קפה. התעניינתי אצלם מה הם משפצים או בונים והם הראו לי את החדר שמכינים מול הכניסה לקבר דוד לאירוח מבקרים.

בקבר דוד שהיתי זמן ממושך יותר. להפתעתי, התחושה הכללית שלי מהשהייה שם הייתה של סובלנות וסבלנות.

למשל, בזמן שקבוצת מתפללים התפללו בצד של הגברים נכנסו קבוצה של תיירים מסין, שצילמו אותם, ביקשו להצטלם איתם ונדחקו כולם יחד לתוך החדר הקטן שם. המתפללים המשיכו להתפלל בסבלנות ובלי שום הערות לתיירים והסכימו אחר כך בשמחה להצטלם איתם. בשיחה עם השומר של קבר דוד הוא אמר שזו קבוצת מתפללים מישיבת התפוצות, שתמיד מגיעים ביום שישי ושהם באמת מגלים הרבה סובלנות.

לראשונה ראיתי את התופעה של הנחת פתקים על הקבר. רק בחלק של הנשים. מצאתי את זה מעניין ממש. הסובלנות הופיעה גם שם – כשפתק בעברית שנכתב למלך דוד נח בשלווה ליד פתק בספרדית  לישוע.

SAMSUNG

בגן היווני ראיתי את עבודות על שיפוץ ונקיון הקפלה היוונית בעיצומן. בשיחה עם אחד מהפועלים הבנתי שמצאו שם קריפטה וגם מקווה קדום יותר, ושמתכוונים עוד חודשיים-שלושה לפתוח את האתר לקהל הרחב.

אחד מאנשי הסמינר היווני שנמצאו במקום סיפר לי בנוסף על מפגשים לא נעימים שהיו לו עם אנשים ונשים שקראו אליו קריאות של “איכסה” ו”לך מפה” הצטערתי לשמוע את הדברים האילו.

בשיטוט בהר פתאום עלתה בי שאלה לגבי המדבקות/סטיקרים המודבקות על שלטי ההכוונה. ראיתי שיש שלטים שהמדבקות כבר גורדו מהם, או גורדו למחצה ויש שלטים שנותרו עליהם מדבקות ישנות. נראה שרוב המדבקות מכסות ומסתירות הכוונה לאתרים נוצריים והן כנראה הודבקו בהתרסה ובמטרה לפגוע.

העברתי את המידע על המצאותן של המדבקות לטיפול העירייה.

SAMSUNG

SAMSUNG