אחת מחמשת הפעמים בשנה בהם מתקיימת תפילה נוצרית רשמית בחדר הסעודה האחרונה מתרחשת מידי שנה ב”יום חמישי הגדול” על פי לוח השנה הקתולי.

תפילה זו נערכת מידי שנה במעמד הקוסטוס, שומר המקומות הקדושים בארץ הקודש מטעם האפיפיור וראש המנזר הפרנציסקני בארץ הקודש. במהלך התפילה הקוסטוס רוחץ את רגליהם של שנים עשר תלמידים ירושלמיים מצטיינים. המעשה הזה משחזר את מעשה ישו, שרחץ את רגליהם של שנים עשר תלמידיו בטרם הסעודה האחרונה. מעשה זה מסמל ענווה וצניעות.

במקרה, בשנת 2016 יום חמישי הגדול על פי הלוח הקתולי חל באותו התאריך בו מציינים היהודים את חג הפורים. התפילה הפרנציסקנית התקיימה שעה קלה לפני קריאת המגילה בקבר דוד ובכל קהילות ירושלים.

כיוון שמדובר באירוע חשוב והומה אדם, היינו שם, מתנדבי חלון להר ציון, על מנת לסייע לתיירים ולמאמינים הרבים שעשו את דרכם מירושלים, מרחבי הארץ ומרחבי העולם, בהסברים ובשמירה על הסדר.

WP_20160324_14_37_29_Pro

מתנדבי חלון להר ציון בתדרוך מטעם המשטרה

הטקס החל בתהלוכה מסורתית אשר יצאה מאזור השער החדש, דרך שער ציון לחדר הסעודה האחרונה. את התהלוכה ליוו קאוואסים, שומרי ראש טקסיים, שמלווים תהלוכות דתיות בירושלים עוד מימי התקופה העות’מאנית.

WP_20160324_15_25_07_Pro

התהלוכה עושה את דרכה לכיוון חדר הסעודה האחרונה

מעט אחרי תחילת הטקס נשמע קול צורם שדמה לתקיעת שופר ממערכת הגברה מאחד החדרים הסמוכים לחדר הסעודה האחרונה. הרעש הזה התחבר למספר קטן של מפגינים יהודיים שהגיעו למחות על קיומו של טקס נוצרי דתי בחדר הסעודה האחרונה, מעל קבר דוד המלך, בערב פורים.

השוטרים שנכחו במקום עשו מאמצים על מנת לעצור את הרעש המפריע.

בתוך חדר הסעודה הטקס התנהל כסדרו. דלתות חדר הסעודה האחרונה נסגרו על מנת לטשטש ולהנמיך את עצמת הרעש המפריע.

הטקס הסתיים כעבור כשעה קלה, ואז בקעו מתוך מערכת ההגברה שירי פורים נעימים, שקיבלו את פניהם של המאמינים בצאתם החוצה. שירים אילו דווקא יצרו אווירה קלילה יותר, והזכירו ששתי הדתות מציינות באותו היום תאריך קדוש וחשוב.

מאוחר יותר הביעו כמה מתושבי הר ציון היהודים את צערם מכך שהתקיימה הפרעה למהלכו של טקס דתי.