עקיבא סגל

עליתי להר ציון במוצאי שבת כדי להשתתף באירוע מלווה מלכה המתרחש בו מידי שבוע. סעודת המלווה מלכה התחילה בצלילי נגינה ברחבה הגדולה שמחוץ לקבר דוד, אולם קול פעמונים שנשמע ארוך מהרגיל מכיוון כנסיית הדורמיציון דירבן את המנגנים להכנס לחלל המקורה.

במרחק מה משם עמד אדם שהגיע עם סיר של מרק וחילק מנות מרק לעוברים ולשבים. שאלתי אותו לפשר מעשיו והבנתי שאין לו קשר עם מארגני המלווה מלכה אלא הוא החליט לעשות זאת באופן פרטי ועל דעת עצמו, לטובת הציבור.

הסעודה מתחילה, ובין הנוכחים ערב רב של משתתפים. ניכר שהמשתתפים מגיעים מרקעים ומסיבות שונות לאירוע הזה. מאחורי הקלעים על הכיבוד טורחת משפחת גרוסמן, המארגנת את האירוע הזה מזה מספר שנים.

בתום האוכל דיברו שני רבנים – האחד לבוש שטריימל ועשה עלי רושם שהוא נמנה על חסידות ברסלב, והשני, ספרדי, אחיינו של הבאבא-סאלי.

לאור פרשת השבוע היה מוטיב שחזר בדרשות של שניהם: “עשו שונא ליעקב, הלכה היא”. הרב הראשון אמר לכל הנוכחים: “שתדעו שההגעה שלכם לכאן כל שבוע עושה היסטוריה, פשוטו כמשמעו. אני לא יכול להרחיב פה את הדיבור עם המיקרופון וכששומעים מסביב אבל שתדעו שאתם ממש משנים את ההיסטוריה”.

אינני יודע למה הוא התכוון בדיוק אבל אני יכול לנחש שדבריו נאמרו כנגד שמועות לא מבוססות בקרב קבוצות שונות על כך שהותיקן מנסה “להשתלט” על קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה.

שאלתי אנשים שונים האם הם יודעים מי מארגן את סעודת המלווה מלכה והאם יש לה שיוך ארגוני או מפלגתי. ניכר שחלק גדול של המשתתפים כלל לא ידעו מי מארגן את האירוע. רוב האנשים ששאלתי סירבו להשתייך לפלג כלשהו וצינו בפני ש”דוד הוא המלך של כולם”.

במהלך הערב חולקו פליירים שונים, אחד של חסידות ברסלב והשני של “הועד העולמי להקמה וכינון של מלכות בית דוד עיה”ק ירושלים” הקוראת לחידוש מלכות דוד.

לאחר הסעודה מתחילים הריקודים.

בשלב זה החצר הגדולה שמחוץ לקבר דוד מיועדת לגברים בלבד וניצב שומר הדואג לכך שנשים לא יעברו לצד הגברים.

בשעה עשר וחצי, בעיצומה של המסיבה שמתי פעמי חזרה הביתה, ושאלתי כמה מהאנשים בסביבה עד מתי נמשכת המסיבה הרועשת ונאמר לי שהערב מסתיים בשעה 23:00.