ביום חמישי, ז’ באדר ב’ תשע”ו התקיימה זו הפעם השנייה אזכרה לזכרם של עניי ירושלים הקבורים בבית הקברות סמבוסקי, ביוזמת ובחסות ראשית ירושלים.

בית הקברות סמבוסקי נמצא על מדרון תלול בצידו הדרום-מזרחי של הר ציון ומשקיף על החיבור בין גיא בן הינום ונחל הקידרון. במשך מאות שנים עניי ירושלים, אילו שלא יכלו לממן לעצמם מצבה מכובדת, לוויה וחלקה ראויה בבית הקברות בהר הזיתים, נקברו בבית הקברות הזה. לחלקם אף לא הייתה מצבה מסודרת, ובמקום מצבה נשתל חצב לסימון מקום קבורתם.

20151007_121957

חצבים בסתיו בבית הקברות סמבוסקי

כך, בית הקברות סמבוסקי הפך לבית הקברות שבו קבורים בני כל העדות שידם לא הייתה משגת, זה לצד זה.

בית הקברות נשכח במשך שנים ארוכות, ורק בשנתיים האחרונות “ראשית ירושלים” לקחה את המקום תחת חסותה ופעלה לטובת שימור בית הקברות.

ביום חמישי, ז’ באדר, יום לידתו ופטירתו של משה רבינו שמקום קבורתו לא נודע, ארגנה ראשית ירושלים סיור ואזכרה לזכר עניי ירושלים הקבורים בבית הקברות סמבוסקי.

בין המשתתפים והאומרים קדיש במהלך הטקס, לצד הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, והרב הראשי לירושלים, הרב אריה שטרן, היה ר’ יעקב נענה. יעקב נענה, שומר חדר הנשיא וגבאי בית הכנסת הספרדי, ביקר לראשונה בחייו בבית הקברות סמבוסקי בסיור שקיימנו, חלון להר ציון, במסגרת “בתים מבפנים” בתחילת השנה.

אז יעקב סיפר בהתרגשות לרעות אודם שהדריכה את הסיור על כך שסביו, אבי אביו, קבור בבית הקברות סמבוסקי. כיוון שבית הקברות נמצא בשטח ההפקר, ומאוחר יותר באזור שנחשב מסוכן, מעולם לא הגיע הנכד יעקב לומר קדיש על סבו. פעם אחת בלבד ניסו הוא ואביו להגיע לבית הקברות, ובאמצע הדרך חששו לנפשם וחזרו חזרה.

20160317_115818

יעקב נענה במהלך הסיור בבית הקברות סמבוסקי

בז’ באדר האחרון, זיכה ר’ נענה את כולנו בזכות לומר קדיש כללי על עניי ירושלים הקבורים בבית הקברות סמבוסקי, יחד עם הזכות הפרטית והמרגשת לומר קדיש על סבו.

תודה רבה לראשית ירושלים על הזכות לבקר בבית הקברות ולזכור את עניי ירושלים.