אחרי חג השבועות היהודי נחגג השנה בירושלים חג השבועות (פנטקוסט) הנוצרי-מזרחי (אורתודוקסי).

בחג זה חוגגים הנוצרים את ירידת רוח הקודש על שליחיו של ישו, אירוע שעל פי המסורת התקיים בחדר הסעודה האחרונה. עבור הנוצרים אירוע זה מקביל במידה מסויימת ל”מעמד הר סיני” היהודי. מבחינת הנוצרים זהו הרגע שבו נולדה הכנסייה הראשונה, בו התחילו שליחיו של ישו להפיץ את תורתו. על כן הגעת המאמינים לחדר הסעודה האחרונה בפנטקוסט חשובה מאוד.

לפי הסכמים עתיקים, לקהילה הארמנית ולקהילה היוונית אורתודוקסית שמורה הזכות לקיים תפילה בחדר הסעודה האחרונה במהלך חג זה. ביום הראשון של החג מתפללים הארמנים, וביום השני מתפללים היוונים אורתודוקסיים.

גם הפעם היינו שם, מתנדבי חלון להר ציון, על מנת לעזור לשמור על הסדר ולעודד סובלנות והדברות.

IMG-20160619-WA0001

מתנדבי חלון להר ציון מתודרכים על ידי המשטרה

ביום ראשון (19.6.16) בשעות אחר הצהריים יצאה תהלוכה ארמנית טקסית מהרובע הארמני הסמוך להר ציון לכיוון חדר הסעודה האחרונה.

IMG-20160619-WA0017

כניסת התהלוכה הארמנית לחדר הסעודה האחרונה

הנזירים התפללו במשך כחצי שעה בחדר הסעודה האחרונה. יחד איתם התפללו עוד מספר קטן מבני הקהילה הארמנית.

IMG-20160619-WA0013

תפילה ארמנית בחדר הסעודה האחרונה

במקביל, בקבר דוד, מתפללים יהודים התפללו ללא כל הפרעה. לרגע אחד הר ציון היה מוקד של סובלנות בין-דתית המאפשרת לכל אחד לקיים את מנהגיו ולהתפלל לאלוהיו.

ביום שני בבוקר (20.6) התקיימה תפילה יוונית אורתודקוסית בחדר הסעודה האחרונה. על פי הסכם הסטטוס קוו העתיק, במהלך התפילה היוונית אורתודוקסית יורדים מספר מצומצם של כמרים לקבר דוד לתפילה קצרה ביותר. דוד המלך הוא דמות קדושה וחשובה עבור יהודים, נוצרים ומוסלמים גם יחד, ועל כן חשוב ליוונים להתפלל גם בציון הקבר. לשם התפילה יורדים היוונים בגרם מדרגות מיוחד המחבר בין חדר הסעודה האחרונה שנמצא בקומה השניה לקבר דוד שנמצא בקומת הקרקע. גרם מדרגות זה סגור רוב ימות השנה, ונפתח רק פעם בשנה, לטובת התפילה היוונית.

אירוע זה לעיתים מייצר מתח רב בין המתפללים היוונים לבין קבוצות של יהודים שרואים בתפילה נוצרית בציון קבר דוד המלך חילול הקודש.

המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים על מנת למנוע הפרעה לתפילה הנוצרית ולכבד את מנהגיהן של כל הדתות במרחב.

גם אנחנו, “חלון להר ציון”, הגענו בכוחות מתוגברים על מנת לסייע להרגעת הרוחות ולהדברות.

WP_20160620_09_20_18_Pro

מתנדבי חלון להר ציון לקראת היציאה לשטח

לצערינו, יום קודם לתפילה היוונית-אורתודוקסית התבצרו כמה יהודים בקבר דוד המלך ונעצרו. היה חשש שמקרה זה יחזור על עצמו. כמו כן, במהלך הלילה מספר יהודים ניסו להתבצר בתוך קבר דוד על מנת להפריע למהלך התקין של הטקס. יהודים אילו אף הפגינו אלימות כנגד השוטרים וחלקם נעצרו. בגלל אירועים אילו, נאלצה המשטרה לחסום את קבר דוד למבקרים בשעות הבוקר כדי לאפשר את התפילה היוונית. רק מספר רבנים הורשו להכנס במהלך תפילת היוונים. באותה שעה מחוץ לקבר דוד הייתה מחאה שחלק ממשתתפיה השתמשו באלימות ונעצרו על ידי המשטרה.

חשוב להדגיש שרוב רובם של היהודים המתגוררים ופועלים בהר ציון כל השנה מתנגדים נחרצות לאלימות סביב תפילות הנוצרים במתחם קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה. בשנה האחרונה נוצרו הבנות חשובות לגבי חשיבות החיים והפעולה ביחד בהר בין הדתות.

בשעות הבוקר הגיעה תהלוכה יוונית רשמית וגדולה במעמד הבישוף ובהשתתפות רבים בני הקהילה היוונית אורתודוקסית בירושלים ומחוצה לה לחדר הסעודה האחרונה.

IMG-20160620-WA0032

הבישוף נכנס לחדר הסעודה האחרונה

לאחר כניסת התהלוכה לחדר הסעודה האחרונה התקיימה במקום תפילה קצרה אשר במהלכה ירדו לפרק זמן קצר ביותר מספר נזירים בראשות הבישוף לתוך קבר דוד.

במהלך הטקס, נוסף על כוחות האבטחה של השוטרים, מתנדבי הר ציון היו בסביבה כדי לדבר, להרגיע ולהסביר על המתרחש לעוברים ולשבים.

WP_20160620_09_46_25_Pro

מתנדבי חלון הר ציון בהדברות

WP_20160620_09_48_37_Pro

מתנדב חלון להר ציון מסביר על המתרחש בכניסה לקבר דוד

לאחר שעה קלה התהלוכה הרשמית עזבה את המקום. לשמחתנו, בזכות עבודה מצויינת של המשטרה ובזכות המתנדבים שלנו שבאו לעזור ולהרגיע, רוב המפגינים והמוחים באו לעשות זאת בצורה מכובדת. למרות מקרים מסויימים של אלימות שטופלו במהרה על ידי המשטרה עיקר האירוע עבר בשלום ובצורה מכובדת.

IMG-20160620-WA0031

התהלוכה יוצאת מחדר הסעודה האחרונה